NASLADA

Elfriede Jelinek











„'Naslada' ima tisuće razina koje čitatelja, unatoč stalnom okretanju želudca, fascinira, tjera da čita dalje, da se probija kroz jezične labirinte i gadljivo očuđene prizore iz seksualnog života jednog bračnog para. Ima nešto u ovoj knjizi što se ne da objasniti. Riječ je o jednoj destruktivnoj, negativnoj energiji koja uzbuđuje i iritira na način na koji to radi roman 'Elemetrane čestice' Michellea Houelllebecqa ili film 'Dogville' Larsa Von Triera, nečemu što svojom radikalnošću i okrutnošću kopa po najmražnijim kutevima ljudskog bića". Dunja Dragojević


"Svaki 'stronzzo' (ili što bi naš narod rekao – 'šonjo') koji misli da drži do sebe odnosno digniteta svog rasporka, toliko je iznerviran 'Nasladom' da ima pravu mušku nasilnu potrebu zatvoriti taj roman, satrti ga koliko god mu to falusoidna imaginacija dopušta, češkati se nad njim po preponama (gdje ga svrbi) dok ne zabridi“. Jadranka Pintarić


„Elfriede sa svojim rečenicama ne radi ništa drugo nego indijansku vatru na ruci. Malo vam ju vrti i uvrče, sve dok vas ne zaboli.“ Aleksandra Orlić


„Njezino je pripovjedanje osjetljivom čitatelju teško podnošljivo, mučno, direktno poput izravna prijenosa kakva morbidna reality showa u kojem kameru uključenu u (malo)građansku obiteljsku kuću u rukama ne drži big brother nego big sister“. Mirjana Jurišić

"Može li se odnos između muškarca i žene prikazati kao odnos između onoga koji posjeduje i stvari koja je posjedovana? Životinjska težnja za dominacijom, ne toliko ispoljavana u vidu alfa-mužjaka, koliko u težnji za stabilnošću postignutom bespogovornim pokoravanjem. Rasplodna životinja koja oplođuje nezainteresiranu ženku i koja sam proces i čin oplodnje ne promatra izvanjski, već kao nešto što je prirodno unutar odnosa kao takvog. Elfriede Jelinek nema niti malo vjere u mogućnost bilo kakvog drugačijeg odnosa muškarac-žena.

Poigravajući se sa Millom i time da svaki čovjek teži svojoj sreći, Jelinek efektno uvodi novo pravilo i sreću zamjenjuje s 'nasladom'. Naslada biva način na koji slabi uzdižu sami sebe iznad sivila svakodnevnice. Matko Vladanović, StudentNet

Pročitaj kritiku!